Logo

Hvordan håndtere prestasjonsangst?

God forberedelse og god håndtering av våre tanker og følelser er nøkkelen til å håndtere prestasjonsangst. Det forteller Marianne Mørk Larsen som er ekspert på presentasjonsteknikk. 

Henrik Ottersen

Henrik Ottersen

Hvordan håndtere prestasjonsangst?

Får du prestasjonsangst av å snakke foran andre?

Da er du ikke alene. Undersøkelser viser at det å tale i forsamlinger topper listen over hva vi frykter mest. Nordmenn vil heller bade med haier, kose med edderkopper og hoppe i fallskjerm før de presenterer noe for ledergruppa på jobben.

Men hvorfor er det slik? Er det rasjonelt? Og hva kan vi gjøre for å håndtere prestasjonsangst?

Marianne Mørk Larsen er ekspert på presentasjonsteknikk. Hun forteller at prestasjonsangst styres av tankene våre. Og at det er mulig å gjøre noe med.

- Mange blir stresset av å presentere foran en forsamling. Litt sommerfugler i magen er bra, men katastrofetanker og hyperventilering er jo skrekkelig ubehagelig, sier hun.

PÅ PODIET: – Det er vi selv som bestemmer hvor stresset vi skal bli. Hvis vi forteller kroppen at det er farlig å tale i en forsamling, så vil kroppen også reagere deretter, sier Mørk Larsen. Foto: Privat.
PÅ PODIET: – Det er vi selv som bestemmer hvor stresset vi skal bli. Hvis vi forteller kroppen at det er farlig å tale i en forsamling, så vil kroppen også reagere deretter, sier Mørk Larsen. Foto: Privat.

- Alle kan håndtere prestasjonsangst med litt trening

Mørk Larsen er utdannet skuespiller, og har jobbet med presentasjonsteknikk i over 20 år. Hun mener alle kan håndtere sin prestasjonsangst bare de får innsikt i hvor den kommer fra.

- Det er vi selv som bestemmer hvor stresset vi skal bli. Hvis vi forteller kroppen at det er farlig å tale i en forsamling, så vil kroppen også reagere deretter, sier Mørk Larsen.

Videocation-eksperten forteller at prestasjonsangst kommer fra kroppens såkalte overlevelsesprogram, ofte kalt for fight or flight-responsen.

- Dette er en naturlig evolusjonsmessig respons som kroppen går gjennom for å unngå fare eller forberede seg på en kamp for å overleve. Din kropp settes i alarm-beredskap. Selv om situasjonen du skal inn i ikke er noe farlig, sier Mørk Larsen.

I stedet tar stresset overhånd slik at du presterer dårlig. Det er derfor viktig å trene på å håndtere tankemønsteret ditt før en presentasjon.

- Det som sjeldent fungerer, er å si til seg selv: Ikke bli nervøs!

- I stedet er det viktig å ta de vanskelige følelsene på alvor. Når du kan er det smart å gi nervøsiteten rom og plass. Lytt til din indre dialog og finn ut hva du faktisk er redd for. Hvis du klarer å møte følelsene dine, og få de gode svarene, vil prestasjonsangsten roe seg ned. Da kan du fokusere på dem du snakker med og det du ønsker å oppnå med presentasjonen, sier hun

Forberedelse og oppvarming er viktig

Det er også veldig viktig å forberede seg godt.

- Vit hva du ønsker å oppnå med det du sier. Når du øver, øv stående hvor du snakker høyt, slik du gjør under presentasjonen. Ikke øv ordrett på det du skal si, men notér heller ned essensen av budskapet, og si det på litt forskjellige måter hver gang du øver, anbefaler hun.

Et annet tips er å varme opp kroppen før du skal holde presentasjonen.

- Og med varme opp mener jeg å tøye og strekke, puste dype magedrag, synge og riste på kroppen, gjøre grimaser med ansiktet. Gjør kroppen så stor som mulig. Alt for å gi kroppen en mulighet til å prestere bedre.

Fire råd for å håndtere prestasjonsangst

Det er viktig å gi seg selv mer omsorg. Ikke døm deg selv og si at du ikke er bra nok. Tenk heller på at nervøsiteten har en helt naturlig forklaring, og alle blir nervøse. Det handler ikke om å bli kvitt nervene, men om å roe ned til et nivå hvor nervene faktisk hjelper deg til å fokusere og prestere i stedet for å spenne bein på deg.

- Vi er ofte for strenge med den delen av oss selv som er utrygg og usikker. Legg derfor vekt på at du gir deg selv gode tilbakemeldinger gjennom positiv indre dialog, sier hun.

Mørk Larsen har laget en liste med fire konkrete tips for hvordan du håndterer prestasjonsangst i praksis:

  1. Finn din base ved å fordele lik vekt på begge ben med en hoftebreddes avstand.
  2. Ta noen pauser hvor du puster dypt og finner ro.
  3. Ha mer fokus på den du snakker med (tenk at det er en dialog og ikke en monolog), og hva du ønsker å oppnå. Ha øyekontakt.
  4. Still spørsmål til salen hvis du har mulighet, slik at du får tid til å puste og roe ned nervene.

- Hvis du følger disse fire rådene, så er du allerede godt i gang med en vellykket presentasjon. Det er ikke er farlig å holde en presentasjon. Lytt til kroppens signaler og forbered deg godt. Da kommer det til å gå kjempebra, sier Marianne Mørk Larsen.

Bli bedre på presentasjonsteknikk

Skap bedre resultater med digitale kvalitetskurs og skreddersydde læringsplaner i presentasjonsteknikk. Snakk med oss. Vi hjelper din bedrift.

Henrik Ottersen

Henrik Ottersen